Thursday, November 5, 2009

Kambing hitam, bilis dan jerung

"mbekmbekmbek" tu jer yang termampu dilakukan oleh seekor kambing warna hitam bila tuannya membawa pegi makan rumput kat padang. Bayangkan kejadian sama tapi situasi berbeza, kali ni seseorang yang telah dikambing hitamkan untuk melepaskan tengkok bosnya.Contoh ayat yang digunakan untuk kambing hitam ialah " semua pihak merasa kagum dengan tindakan sprm mendakwa seorang ahli politik yang telah menyalahgunakan kuasa dan dalam masa yang sama membidas kenyataan sesetengah pihak yang politicion tu hanyalah kambing hitam dalam kes tersebut."

"kami taknak bilis, kami nak jerung" jerit pembantah-pembantah yang mengerumuni perkarangan mahkamah. Dalam kes ini ikan bilis dan jerung juga telah dikambing hitamkan sebab pihak pembantah tak nak berterus terang aper yang dimaksudkan maka mereka telah meletakkan kesalahan dibahu ikan bilis dan jerung.

Dalam situasi sebenar yang sering berlaku selalunya hanya ikan bilis yang dikambing hitamkan manakala ikan jerung lepas bebas dilautan luas untuk merenggut kekayaan hasil bumi yang ada situ.

Kenapa jadi begitu, rasanya pertanyaan tu ramai yang tau tapi tak ramai yang sangup menyerahkan leher mendedahkannya. Hakikatnya kiter sering terjerut dengan hukum alam iaitu demi survival.Walau apapun pendedahan yang dibuat ia tak memberi kesan selagi kita tidak berbalik kepada Al Quran dan sunah yang ditinggalkan oleh junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w

No comments: