Thursday, March 25, 2010

Parti kipas

Arakian maka tersebutlah kisah di negeri Indera Kayangan Darul Awangan yang memang terkenal dengan hasil mahsul minyak kelapa sawit, kelapa dara, minyak senyonyong, petrol dan seangkatan dengannya. Barang siapa yang diangkat oleh Tok Bendahara menjadi Ketua Kampung akan bertuahlah badannya diselubungi dengan kemewahan yang melimpah ruah hingga makan tujuh keturunan pun belum tentu habisnya.

Tok Bendahara yang baru sahaja setahun jagung memerintah ini memang dah diketahui seluruh rakyat jelata akan kelaku buruknya barang disebut akan menjadi siallah badan si polan2 yang meyebutnya. Tentu sahaja Tok Bendahara tahu akan umpat keji rakyat jelata terhadap seisi keluarganya terutamanya sibini jelitanya. Bini Tok Bendahara ini amat jelita sampai diumpamakan seperti anak gajah sehingga Tan Sri P. Ramlee penah mereka sebuah lagu yang antara bunyinya hensem macam gajah.

Masuk sahaja penggal baru Persidangan di Dewan Mulia Perli Moon, Tok Bendahara telah mengumpulkan semua ketua kampung yang menyokong penuh kepimpinannya untuk mencari idea bagaimana membaik pulih imejnya dimata rakyat. Maka datanglah cadangan dari Ketua Kampung Pinang Sebatang agar Tok Bendahara menggunakan sebahagian hasil cukai untuk memujuk Ketua2 Kampung yang masih tidak menyebelahinya. Diberitakan oleh angin sepoi2 bahasa tawaran ini mececah lebih 10juta dinar yang bersamaan dengan 10 ekar tanah dusun durian.

Hasilnya lebih daripada 5 orang ketua kampung yang berjaya dipujuk menyertai parti baru yang dinamakan Parti Kipas. Adapun setiap Ketua Kampung ini diarahkan agar setiap kali persidangan berlangsung hendaklah mereka memuji2, mengipas2 dan menyanjung tinggi Tok Bendahara. Juga telah dilantik tukang cerita dari seluruh negara agar mewar2kan berita pujian yang diterima oleh Tok Bendahara setiap hari. Makin meluatlah hati rakyat jelata yang mendengar berita tersebut yang tidak masuk dek akal kerana sampaikan seluar dalam Tok Bendahara pun dipuji2. Apapun rakyat jelata terpaksa memendam rasa diluah mati emak ditelan mati bapak lagaknya.

Monday, March 22, 2010

Bila Muqri mula berjalan

Haaa sekali sekala aku masuk citer pasal si Muqri plak ye. Kebelakangan ni asik citer pasal politik jer hehehe dah jemu plak tambahan lagi biler aku mula rasa Parlimen pun dah jadi cam sarkas. Naper aku cakap cenggitu sebabnya yg kuar citer si A kutuk B pehtu B plak kutuk A. Tambah gamat kalau yg duk kat belakang pulak jadi tukang sorak. Teringat plak aku kat citer Panglima Bujang Lapuk masa babak dorang masuk satu kg tu ape kenamanya aku pun tak ingat. Haaaaaaa kg pinang sebatang.....so masa mula sampai kat kg tu bender pertama yg dorang jumpa adalah sekolah dan dek kerana mamat bertiga ni tak tau baca masing2 mulalah menaksir mender tu. Si sudin cakap ni sekolah tu sarkas..memang lawak giler masa babak tu.

Oklah kat bawah ni senarainya
  1. Bender bahaya cam pisau takleh dibiarkan berjuntai sumer kene sorok
  2. Aku pun mula aktif sebab asik terkejar nak selamatkan barang contohnya masa dier pegang piring kaca dan aku dengan lagak Usain Bolt sepantas kilat berlari menyambutnya.
  3. Grill kat umah tak boleh dibiarkan terbukak nanti dier lari main kat luar
  4. Bestnya aku kurang sikit nak dukung sebab dier dah pandai jalan
  5. Asal nak pakai pampers jer mesti kene kejar dulu baru dapat pakaikan.
  6. Kalau nak barang dah mula tarik2 ajak aku gi kat tempat tu.
  7. Masa aku main kete control plak dier kene kejar hehehe
  8. Asal nampak Zanah merangkak jer dier pegi kat belakang himpit budak tu (ponin palo aku tiap ari ader je laporan)

Tuesday, March 16, 2010

Tahniah

Belum terlambat rasanya aku nak ucapkan tahniah pada Dato' Lee Chong Wei juara All England ke 100. Memang mengujakan mendengar berita tu walaupun aku tak sempat menonton siaran langsung perlawanan tersebut. Kali terakhir kiter menang tahun 2003 masa tu Hafiz Hashim.... lama gak. Perjalanan LCW ni pun berliku gak sebab kalau tak silap dua kali gi final baru menang.

Cumer doa aku jangan lepas ni prestasi merundum plak sebab ader sekali tu aku baca saper yg menang kalau kene badi All England ni memang prestasi jatuh gila cam masa Hafiz menang dulu terus jatuh. Lin Dan pun tahun lepas menang pehtu terus kalah ngan Chen Jin kalau tak silap aku tak pun Bao Chun Lai kat suku akhir.

Pada aku sukan yg memang kiter berpeluang ni patutnya kerajaan sediakan dana yg lebih jgn sampai plak terbantut program sebab kekurangan dana. Contoh yg memang kiter bagus selain badminton ni adalah berbasikal dan squash. Kemenangan Anwar Manan ari tu dalam Le Tour De Langkawi patut menjadi titik tolak utk disalurkan dana lebih sebab dengar citer mamat ni bercita2 nak masuk Le Tour De France plak.

Kalau citer pasal bola sepak plak memang aku sakit hati masa baca dlm HM yg guna tajuk Raja Lawak ke Slovakia. Hampeh betul rasanya biler duit rakyat digunakan secara tidak berhemah. Kalau betul pun korang ni nak buat perlawanan persahabatan tak payahlah nak menipu 1 Malaysia dengan kata2 manis. Bak kater org tua2 sekilas ikan diair ku tahu jantan betinanya.

Thursday, March 4, 2010

Penghijrahan beramai-ramai

Bulan ni kalau ikut kalender Islam dah Rabiulawal dah maknanya masuk bulan ketiga dah. Tapi nampaknya trend penghijrahan beramai2 ni tak surut2 lagi. Dalam bahasa mudahnya biler kiter berhijrah maknanya kiter mencari sesuatu yg lebih baik dalam hidup ni. Maksud lebih baik ni bergantung pada niat kiter sendiri. Namun kalau nak dikirakan ia sepatutnya lebih mendekatkan diri kiter pada Allah.

Jadi agak2 korang sama tak maksud berhijrah dengan melompat. Dalam dunia ni hanya ader beberapa ekor haiwan jer yg bergerak dengan cara melompat iaitu katak dan kanggaroo itu setau akulah. Kalau korang perasan kat kedai2 kawan kita yg berbangsa cina mesti kat depan pintu masuk tu ader sekor katak keemasan diletakkan kat atas meja dan menurut mereka ia memberi simbolik kekayaan kalau ikut bangsa tersebut.

Memandangkan orang Islam tidak mempunyai kepercayaan sebegini maka katak lebih dikenali sebagai haiwan yg menggerutu yang amat mengelikan kalau disentuh kulitnya. Makanan asasi haiwan ni pulak lalat kalau tak silap aku, pehtu dier memang suker sangat duk terceruk kat bucu kawasan dlm rumah yg lembap contohnya bilik air. Kekadang tu ia teramat degil dan walau aperpun ko buat tetap tak nak beralih dari tempat duduknya. Yelah masa aku nak mandi kat bilik air masa tu lah dier duduk kat penjuru tu malulah aku nak mandi. Bukan boleh caya sangat Encik Tak ni kang buatnya tengah mandi tu tetiba jer dia lompat mau aku terkejut beruk dibuatnya.Kalau kemarahan aku dah sampai tahap gaban sangat dan kedegilannya teramat sangat aku amik jer penyapu kat luar kuis2 Cik Tak ni suruh dier keluar dari bilik air aku.

Oleh yg demikian aku berpendapat katak ni memang seekor haiwan yg tak tau malu, degil dan menggelikan. Itu hanya pandangan aku jer.Begitu juga pandangan aku pada ahli politik yg melompat parti ni. Adakah korang mempunyai pandangan yang sama dengan aku???????/

Tuesday, March 2, 2010

Apa nak jadi

Berita minggu lepas amat mengguris hati aku. Almaklumlah sejak menjadi ibu ni sensitif sungguh hati wanita ku hehehe. Aku rasa korang pun tau berita yg aku maksudkan..dan ari ni baru aku berpeluang masuk blog ni luahkan rasa hati. Cisss selepas beberapa kali try masuk minggu lepas asyik tak lepas jer. Aku pun tak tau aper nak jadi ngan PC aku ni. Geram sungguh asik hang jer. Baru tadi teringat nak defragment pehtu baru ok ckit.

Berbalik pada citer tadi aku rasa terkejut dan marah dan mungkin aku agak terlewat untuk menyedari realiti hidupp zaman ini. Yelah masa kiter kecik2 dulu mana jadi bender ni. Kalau ader pun citer yg aku dengar pasal bunuh anak ni masa zaman jahiliah tu pun ia dilakukan oleh sahabat nabi Saidina Umar Al Khattab. Tapi masa buat tu memang dier belum Islam lagi. Jadi aku agak musykillah biler orang Islam dah kembali lebih jahat dari org jahiliah yg hanya kuburkan terus anak perempuan yg tidak dikehendaki ni.

Setiap kejahatan yg kiter sembunyikan lambat laun akan dibuka juga oleh Allah s.w.t. Doa aku agar pihak yg melakukan akan diheret ke muka pengadilan dan dihukum setimpalnya.
There was an error in this gadget