Tuesday, February 22, 2011

Senyap


Apabila suara anak muda termasuk juga suara mahasiswa disenyapkan apa akan jadi seterusnya? Apakah langkah yang tinggal yang boleh diambil untuk menyuarakan isi hati lagi. Adakah dengan hanya turun ke jalanan protes secara 'aman'.... tentu aneh bila melihat protes berlaku secara aman bila wujud kumpulan yang provoke dan mengeluarkan kata2 kesat kepada pembantah.
Adakah perbezaan suara sesuatu yang dilarang dalam Islam. Jika ia benar dilarang kenapa perlu wujudnya majlis Syura dan kewujudan mazhab yang berbeza juga tidak boleh?. Adakah semata2 mengeluarkan pandangan dan dipersetujui beramai2 dan dilaksanakan. Itulah yang terjadi kebelakangan ni menurut pemerhatian aku. Bila nak implement sesuatu benda buatlah study gila2 sampai dapatan diperolehi dan aku sendiri tak pasti berapa banyak dihabiskan untuk menghasilkan research ni.... yang anehnya walaupun ramai yang protes dan bantah alih2 benda tu dilaksanakan. Aku jadi bingung seketika apa perlunya dibuat survey kalau keputusan hanya ikut suara pemerintah.
Jika pemerintah masih berkeras dengan lagaknya dan tidak mahu mendengar suara hati golongan muda secara berhemah dan ikhlas maka nantikanlah protes dijalanan sepertimana yang berlaku dibeberapa negara Arab kebelakangan ni. Tentu saja aku pun tak ingin ia terjadi.

Wednesday, February 16, 2011

Terjebak

Cerita macam mana aku memula terjebak ni bermula dengan keadaan atau perasaan seolah2 aku diancam. Dulu aku tak penah amik pusing pun...masa belajar kat u tu pun masih tak faham lagi. Lantaklah ko nak jadi apa kat atas tu. Kronologi peristiwa yang berlaku pun tak penah amik pusing. Cuma satu je yg aku tau iaitu aku rasa kagum dengan pemerintahan Tun Dr. Mahathir.

Sampailah bila Pak Lah ambil alih dari tangan Tun M. Duit aku yg memang takde makin ari makin kurang. Mulalah aku ambil tau pasal harga barang dan baru tau kesan berantainya dengan suasana politik negara. Baru aku tau yg pemimpin perlulah bijak mengmudi negara dan bukan setakat buat helah sana sini. Nak gaduh apakan helah kiri kanan pun masih terpilih jadi menteri. Kalau dah sampai rasuah pun masih terpilih ape cerita plak ni.

Kekadang aku tak faham dengan mentaliti orang kita yg ambil mudah semua perkara dan tak nak menggunakan sepenuhnya kuasa yang mereka ada. Tu sebablah ada yg jawab alah satu undi pun tak leh buat apapun. Tapi bayangkan kalau semua rakyat Malaysia berfikiran cengitu. Kalau semua orang buat tak kisah. Apa akan jadi pada negara kita?.

Aiman tak kisah.......

Friday, February 11, 2011

Berbaloi ke?

Memang syok kalau citer bab kenaikan harga emas yg lebih dari 30% kalau tak sila aku tahun ni. Tahun sudah pun cengitu gak...tapi betul ke situasinya akan sokmo gitu? Betul ke harga emas akan sentiasa naik. walau bagaimana bagus pun pelaburan tu akan ada gak masa ia mengalami penurunan dan sebabnya pelbagai. Aku bercakap dlm situasi aku seorang pelabur dan bukannya penjual.

Memang harganya sentiasa naik tapi bukan utk org biasa cam aku ni...untung lebih hanya utk peniaga. sebabnya utk org cam aku ni trend naik harga emas ni kekadang bila masa kita nak jual balik cuma bagus sikit dari kalau simpan kat asb... tu pun kalau timing cantik kalau idak modal pun lebur. berapa lama plak nak tunggu sebelum jual balik emas yg kita beli pun satu lagi soalan.

pada pandangan aku nak dapat untung lebih kena sentias monitor harga dan yang penting bertindak pantas... terutamanya kalau korang jana untung dari kaedah pajak dan jual.

Aku setuju ngan statement yg emas ni merupakan penyimpan nilai....sebabnya harganya akan naik sepertimana naiknya kadar inflasi. kalau masa kekecik dulu nasi lemak 50 sen pun boleh dapat lani dah RM1.50. begitu juga emas akan naik sejajar dengan kenaikan harga barang.

Tapi yg aku nengok utk pelaburan ASB plak makin lama makin turun. Dividen yg dibagi hanya cukup utk cover kenaikan kadar inflasi jer. Itu sebab pada aku memang emas adalah pelaburan yg terbaik kerana ia melindungi nilai duit kita dlm jangka masa panjang. Kalau buat loan utk beli emas pun memang berbaloi tapi pastikan korang cukup duit nak bayar utang sebab pulangan hanya dapat kalau korang jual. Jadi sementara nak jual tu memang azablah menanggung hutang.

Dalam dunia sekarang memang dengan berhutang je kita dapat beli barang. Sedar tak sedar dah banya jenis cukai yg kita kena bayar saban hari.
There was an error in this gadget