Friday, November 20, 2009

Amanah

Biler kiter dipertanggungjawabkan dengan sesuatu amanah dan kita dengan rela menyanggupinya maka kiter tetap terikat untuk melaksanakan. Masa kecik dulu kalau tak pegi sekolah mesti kene hambat ngan mak bapak begitu jugak kalau pegi sekolah tapi tetiba melencong ke tempat lain kalau orang tua tau mesti abis satu badan kene libas.

Sebab tu ade satu ungkapan yang mengatakan bender yang paling berat kat dunia ni adalah amanah. Dan dalam banyak-banyak mahluk Allah hanya manusia sahaja yang menyanggupi untuk menjadi khalifah dimuka bumi ini even malaikat dan jin pun tak sanggup. Sebab manusia sering rasa bongkak dan bangga diri seolah-olah dier yang lebih berkuasa. Tapi itu bukanlah punca utamanya sebab semua ini adalah perancangan Allah sama juga dengan bilamana Nabi Adam dijadikan, kewujudan Muhammad dah ader dulu dan telah dimaklumkan kepada baginda. Jadi janganlah kiter rasa bongkak dan bangga diri semua kebaikan adalah kehendak Allah.

Amanah ni kalau tak dijaga dengan baik akan binasalah seorang hamba Allah tu. Tu yang aku pelik banyak manusia yang menyanggupi amanah tapi tak sanggup nak menunaikannya. Contoh depan mata biler orang dah lantik ko tu jadi Adun janganlah sesekali mensia-siakannya. Ni amanah tau bukan bender main-main. Ni tak sesuka ati ko je nak datang sidang ke idak. Aku pun musykil tak takut timbang tara Allah kat Akhirat ke nanti?????/

1 comment:

Zura said...

biaselah manusia nie...

There was an error in this gadget