Monday, November 23, 2009

Sesumpah vs sumpah

Ape beza sesumpah dengan sumpah. Banyak bezanya satu alam fauna dan satu lagi alam manusiawi. Yelah mana ada sesumpah yang bersumpah kan?. Agaknya aper jadi kalau sesumpah mula bersumpah......... payah nak dibayangkan. Sebabnya sesumpah ni masa emergency diberitakan oleh penglipur lara ia boleh bertukat kaler. Ini bermakna sukar untuk mengenali identiti sebenarnya.....lagipun dengan kulitnya yang menggerutu tu mesti sukar nak kenal tanda lahirnya hehehe itupun kalau ader.
Apepun memang itulah hidup seekor sesumpah manakala untuk sumpah pula ia digunapakai oleh seorang manusia. Kalau korang selalu tengok citer omputih yang kat court tu mesti boleh tengok setiap saksi atau sesaper je yang dipanggil untuk membentangkan hujahnya akan diminta bersumpah bercakap benar dihadapan bible. Aku pun kurang pasti kat Malaysia ni ader tak sistem ni. Mesti ader kot.....aku jarang sikit tengok citer melayu pasal kat court ni. Satunya sebab dorang kurang memfokuskan pasal court tu tapi lebih pada cinta seorang lawyerlah hehehe itulah citer melayu. Biler bersumpah tu agaknya perlu tak kiter pegang Quran tu? Tak taulah aku tapi asasnya masa nak bersumpah tu kene angkat tangan kanan kat atas. Dahtu takkan nak pegang Quran guna tangan kiri plak. Tu pun aku tak tau tapi kalau ikut logik akal fikiran hamba yang tak terjangkau dek fikiran tuan hamba ni mustilah tak payah pegang. Yelah tak respek ke kat Quran tu pakey tangan cebok (bak kater omak den) jer nak pegang Quran sedangkan sojak kecik den ni diajar menjunjung Quran jangan sesekali melangkah dan melakukan yang tak wajar. Eh tercakap nogori plaklah.

Kalau gitu camne plak........aisemen tepuk dada tanya selera.

No comments:

There was an error in this gadget