Monday, November 2, 2009

Harapkan pagar pagar makan padi

Sama tak maksud peribahasa kat atas ni ngan haruan makan anak. Dari segi maksud pada aku memang sama tapi dibezakan dengan dua alam iaitu satu haiwan dan satu lagi tumbuh-tumbuhan atau lebih mudah lagi flora dan fauna.

Situasi paling mudah biler nak menerangkan maksud peribahasa ni boleh tengok kejadian-kejadian yang berlaku disekeliling kita contohnya biler seorang bapa yang sepatutnya menjaga dan mendidik anak telah menggunakan kuasa yang ader utk melakukan sesuatu yang kucing kat umah aku pun tak sanggup nak tengok. Aper lagi seorang manusia yang bergelar insan dan bukannya manusia yang punya insang cam haruan tu tadi.

Satu lagi contoh yang aku rasa sesuai biler seorang wakil rakyat yang dilantik atas tiket parti telah mengumumkan keluar parti tapi taknak letak jawatan wakil rakyat. Korang rasa contoh ni ader kene mengena tak??. Hehehe bender ni memang sensitif tapi bender yang sensitif tulah yang paling suka dicuit dengan harapan orang yang kene cuit tu akan melatah tak henti2.

Satu bender yang aku rasa kurang adil berkenaan peribahasa tu naper plak hanya haruan yang dikatakan makan anak sedangkan banyak lagi binatang yang juga makan anak contohnya kucing dan hamster. Dalam keadaan tu aku rasa mungkin wujud persaingan yang kurang adil diantara sianak dan bapa hingga memungkinkan sibapa mengambil tindakan drastik tu. Apapun tepuk dada tanya selera dan sentiasa berfikir sedalam-dalamnya sebelum mengambil sebarang tindakan.

1 comment:

Zura said...

ko nk cite bende nie...hehhe

There was an error in this gadget