Monday, November 9, 2009

Halal vs haram

Dengar citer akta Halal akan dikuatkuasakan tak lama lagi. Aku pun kurang arif aper inti patinya tapi bender ni mengingatkan aku pada ulasan daripada Dr. Asri mengenai perkara ni. Katanya kenapa perlunya label Halal sedangkan negara kiter ni negara Islam.....terpikirlak kat kepala otak aku naper bender ni boleh jadi cenggitu. Satunya aku rasa sebab kiter nak jaga keharmonian kaum dan taknak kecikkan hati kaum lain kalau makanan dan minuman tu sebaliknya dilabelkan haram plak.

Tapi korang pikir balik adakah sebab satu makanan tu tak dapat pengesahan halal Jakim maka ia akan jadi haram. Kesian aku kat Makcik yang jual goreng pisang kat tepi jalan tu. Kekadang aku rasa kiter terlampau dimomokkan dengan bender halal haram ni sampai bender yang terang2 ader label halal pun diragui kehalalannya. Dipertikaikan plak sebab label halal ni datang dari mana?????.

Berbalik kepada ulasan Dr Asri antaranya beliau mengatakan memandangkan status kiter Negara Islam maka sepatutnya kebanyakan makanan yang ader kat muka bumi Malaysia ni adalah halal dan tambahan sesuatu makanan tu fitrahnya halal melainkan telah termaktub status haramnya dari Yang Esa. Maka disebabkan bilangan yang banyak tu maka adalah mudah jika makanan tu dilabelkan haram berbanding dengan melabelkan halal. Betul gak tu sebabnya ikut hukum logik akal kalau nak asingkan sesuatu bender tu memang kiter akan carik dulu yang sikit bilangannya.

Pikir-pikir balik aper nak heran memang kebelakangan ni banyak bender yang tak logik berlaku kat Malaysia.........contohnya biler Rosmah dermakan wang hadiah yang diterimanya hehehehe.

3 comments:

nizaa said...

aku pelik plak naper tetiba si rosmah tu baik derma duit dia dapat..ke sbb lagi banyak dia sapu?haha..jahatnya mulut...

AmirMuqri said...

ish ish ish memang musykil ni

Zura said...

hahhaa...tetibe ko masukkan kes rosmah plak erk...sian makcik katek tue...wakakakakka..

There was an error in this gadget