Friday, November 13, 2009

Pinggan tak retak nasi tak dingin

Hehehe aku suker betul ngan peribahasa ni. Lama dah tak dengar. Selalunya ia digunakan biler kiter tak nak kat orang tu orang tu pun tak nak kat kiter. Senang cakap saling menyampahlah sampai nak peluk tiang cam gambar kat sebelah. Jugak digunakan oleh pasangan kekasih yang tengah bergaduh dengan sambungan .... orang tak hendak aku lagi tak hingin.

Peribahasa ni jugak boleh digunakan didalam situasi dimana seorang ahli politik yang macho telah keluar dari partinya dan kemudian disambut oleh si ketua dengan kata-kata " Arggh pinggan tak retak nasi tak dingin orang tak hendak aku lagi tak ingin". Kesudahannya sibos telah mengambil keputusan untuk tidak memujuk si politicion ni masuk balik keparti asal. "Poielah mano ko nak poie. Sekilas ikan di air ku tahu jantan betinanya" Begitulah ungkapan sibos sebelum mengakhiri temubual dengan Utusan Meloya.

1 comment:

Zura said...

comel gmbar wiyah

There was an error in this gadget