Friday, December 4, 2009

Gasak suam-suam timun

Sedang Cik Milah Gendut hampir dibuai mimpi telinganya sempat menagkap irama Celine Dion yang keluar dari handphonenya. Celik bijik matanya mencapai telefon dan menjawabnya. Sempat pula hatinya mendengus
"ish kacau je orang baru nak tidur"
"Hello"
"Err hello, boleh saya cakap dengan Cik Milah"
"Ye saya bercakap"
"Begini Cik, syarikat kami Gasak Suam-suam Timun atau GST sedang buat servey ni, boleh Cik luangkan masa tak untuk menjawabnya. Tak lama cume 10 minit jer"
"Bolehlah saya pun tengah nak tidur tadi kalau tak jawab pun bukan senang nak sambung balik tidur" sempat pulak tu Cik Milah memerli si wakil GST
"Errr mintak maaflah mengganggu tapi terima kasih atas kesudian Cik Milah"
"Lupe plak nak tanya mana awak dapat no. saya ni"
"Kami dapat dari petisyen yang Cik sign tempoh hari"
Petisyen aper plak ni....
"Takpelah teruskan soalan"
"Aper pandangan Cik dengan pengenalan GST dalam tahun hadapan"
"oooooooooo saya amat berbangga dan berbesar hati sebab hanya dengan cara itu kerajaan dapat menambahkan sumber pendapatan mereka dan secara tak langsung dapat membina jalan yang lebih berkualiti untuk rakyat jelata"
"Bagaimana pula dengan cadangan kerajaan untuk menarik balik subsidi gula"
"Ish awak ni dah tentulah saya sokong. Yelah lani kan banyak orang yang kene kencing manis jadi dengan cara ni sajer nak halang dorang tu minum banyak minuman manis"
"Untuk makluman kerajaan juga bercadang untuk menghadkan pembelian petrol kepada rakyat Malaysia sahaja dengan pembelian menggunakan Mykad"
"Wahh memang bagus idea tu, inilah yang paling saya nanti sebab saya tengok pakistan kat umah sebelah yang jual karpet tu pakai keter lagi besar dari saya. Jadi biler kiter kenakan harga yang kat tinggi kat dorang memang bagus sesangat. Tumpang tanya saya ni golongan yang layak dapat subsidi minyak tak?"
"Mintak maaf Cik, saya tukang tanya jer bukan tukang jawab, bender tu mungkin Cik boleh tanya kat kaunter pertanyaan kementerian yang berkenaan"
"Awak ni tanya sikit pun taklehlah"
"Seterusnya bagaimana pula dengan bayaran tambahan dikenakan untuk pelajar sekolah masa nak bukak sekolah nanti"
"Lah bender ni pun nak tanya ker........musti lah saya sokong sebab ia untuk kebajikan pelajar terutamanya jika jadi musibah jambatan gantung runtuh kat Perak ari tu. Sekurang-kurangnya mak bapak bebudak tu dapatlah gunakan wang insuran tu untuk pengebumian dan sebagainya."
"Lastly, apa pandangan Cik berkenaan kualiti jalan raya kita"
"Kalau nak banding ngan kualiti di Indonesia, kiter lagi baik sebab ari ni turap esok lubang balik jadi secara tak langsung ia membuka peluang pekerjaan pada kontraktor di Malaysia. Selain itu ia juga menggalakkan pemandu di Malaysia memandu dengan lebih berhati-hati tambahan pula ia boleh meningkatkan kecekapan pemanduan kita. Saya sendiri penah terserempak dengan sebuah kereta yang menukar line secara tiba2 .......wah kagum betul saya dengan gaya pemanduan tu sebab masa tu saya sendiri pandu 80km/j so mungkin dia lebih laju lagi. Sempat saya ikut die sampai kat tempat kerja dia kat PJ so aper lagi masa tu gak saya mintak dia sign autograf kat tangan saya. Awak nak tengok tak?
" Takpelah Cik, jadi memandangkan Cik telah memberi jawapan yang bernas bagi setiap soalan saya harap Cik boleh datang ke GST di Jalan Duta menuntut hadiah kemenangan Cik"
"Yeyeyeye mekacih mekacih" kata Cik Milah sebelum mengakhiri perbualan

1 comment:

Zura said...

lawak cite ko nie...sumenye angguk sabar angguk sabar...hehehe

There was an error in this gadget