Tuesday, December 1, 2009

Raya korban

Aduishhhh liatnya nak bangun gi keje pagi ni. Baru je balik cuti raya....aku amik cuti khamis ngan senin semalam. Apapun memang syok kalau dapat cuti panjang cenggini cam tak cukup jer hehehe. Hari ni plak masa untuk aku korbankan tidur yang panjang seawal 5.30 pagi dah kene bangun nak bersiap kat tempat keje. Citer bab korban ni memang tak abis kebetulan plak kiter baru jer menyambut raya korban. Petang raya tu lepas je pegi umah mak aku balik plak ke Melaka belah suami pegi pun lepaih sembahyang jumaat.

Dengar berita pasal lembu korban ni kekadang ader yang lucu... ye mana taknya lembu korban masuk dalam longkanglah musykil aku cam mana boleh muat pulak tu.... yang masuk tempat memasak pun ader sampai abis bertempiaran sumer tukang masak lari. Kalau dulu punye citer lagi dasat lembu korban tanduk orang sampai mati pehtu tahu plak balik tempat dier nunggu dikorbankan plak. Kekadang aku pikir sumer yang terjadi ni mungkin ader kaitan dengan niat kiter dalam berkorban........tak boleh nak nafi memang banyak yang ikhlas tapi ramai gak yang nak menunjuk2. Suami aku cakap masa nak sembelih tu bukan boleh main balun jer satunya kene lemah lembut, pisau tajam dan jugak takleh tunjuk kat lembu lain masa sembelih tu begitu jugak masa kiter lapah. Yang penting lagi kene tunggu sampai lembu tu betul2 mati kalau nak lapah. tapi memandangkan bender ni dah dikomersialkan susah nak cakap lagipun sekali sembelih nak dekat 20 ekor. Aperpun pastikan jugak ia dari sumber yang halal .... jangan sebab nak membersihkan rezeki yang haram maka kiter tergamak membeli lembu nak buat korban. Yang haram tetap haram begitu juga sebaliknya.

1 comment:

Zura said...

x tahan tue lembu tue masuk dapur...dia nk masak sama kot...hehehe

There was an error in this gadget