Monday, December 14, 2009

Sama ke maknanya?

Tumbuk rusuk, duit kopi, pelincir, duit bawah meja, politik wang, bribery, rasuah....banyak gak nama lainnya tapi pada aku walau apapun panggilannya memang perlakuan ni sungguh keji. Sumernya bertujuan untuk mendapatkan keberuntungan dengan jalan yang tidak sah. Ape keadaan-keadaan yang menjurus kepada perlakuan ini dan situasinya. Contohnya kiter kene saman sebab langgar lampu isyarat pehtu kiter pun offer kat police tu... tak yah pun kengkadang tu, sebabnya polis tu punye kerlingan pun kiter dah paham. So kiter pun selitkan duit RM100 bersama dengan IC kiter yang diminta. Dalam hal ni kiter dan polis tu sama-sama untung sebab kiter dapat jimat RM200 dan polis tu plak dapat duit RM100. Tu satu contoh je.

Kekadang tu terpikir gak kat kepala otak ni biler kiter mintak ZZ pegi beli barang pehtu kiter kasi duit itu rasuah ke? Hehehe tentulah tidak sebab ia dikira upah. Definasi rasuah ni boleh jugak jadi berbeza ikut perkembangan zaman dan kedudukan ko. Satunya zaman lani dah makin canggih so mesti rasuah pun jadi canggih gak sebab ia bukan saja dalam bentuk wang malah juga boleh dalam bentuk dotdotdot....ish malulah nak sebut. Kedudukan pulak sebab kalau ko ikut pihak YY pehtu ko dikenakan tuduhan terlibat dalam rasuah ...jadi sebab nak menyelamatkan diri ko pun declare dah jadi pengikut UU maka tuduhan tu pun terus hilang. Dalam hal ni keajaiban telah berlaku.

Harapan aku agar generasi kiter yang celik huruf dan IT ni tidak menganggap kecil perlakuan jenayah ni dan menolak kepimpinan yang terlibat dengan perlakuan ini.

No comments:

There was an error in this gadget