Tuesday, October 13, 2009

Bahasa Jiwa Bangsa

Tau tak bulan ni bulan aper.Rasanya bukan aku sorang jer yg tak sedar ramai lagi tak tau sebenarnya bulan ni adalah bulan bahasa. Tanya plak bahasa aper? Tentulan bahasa Melayu. Marilah kita sama-sama berazam untuk memartabatkan penggunaan bahasa Melayu......selalunya itulah seruan ahli politik kalau diminta buat ulasan kat akhbar.Padahalnya doranglah yang selalu mendangkalkan bahasa Melayu.

Pada aku tak perlu nak gi jauh sampai ker peringkat antarabangsa cukup sekadar meletakkan bahasa ini ditempat yang sewajarnya sepertimana tertakluk didalam Perlembagaan Negara Seksyen 152.Harapan aku agar suatu hari nanti aku tidak lagi perlu melalui lorong touch n go sebaliknya lorong sentuh dan jalan. Hehehe...jijik betul bunyinya kan kalau guna direct translation. Jadi nak guna perkataan aper ye.Aku pun kurang arif sebab Dewan Bahasa dan Pustaka tak penah maklumkanpun.Balik-balik DBP........ gak yang salah. Abih tu aper plak peranan kiter???

1 comment:

Zura said...

rojakkan bahasalah...

There was an error in this gadget