Wednesday, October 21, 2009

Indera Kayangan Darul Awangan

Saban hari ader sajer laporan audit yang mendedahkan berapa banyak kerugian yang bakal ditanggung oleh rakyat jelata negeri Indera Kayangan Darul Awangan.Kisahnya negeri itu dihuni oleh lebih 5,000,000 rakyat pelbagai kaum yang telah diasimilisasikan hanya sebagai satu kaum dan menjadilah satu Indera Kayangan.Datok Patinggi Maharaja gelaran nama diberi kepada pemimpin tersohor negara yang sememangnya kaya dengan hasil mahsulnya. Sebut saja apa...... semua ader diatas muka bumi bertuah ini delima,permata, berlian,emas waima cacing dan lintah juga ader.

Datok Patinggi Maharaja dibantu oleh juak-juak kaki kipas yang tahunya angguk sabar anguk sabar.Rakyat jelata makin hari makin jengkel dan loya dengan kelakuan juak juak Datok Patinggi harga barang melambung naik saban hari sehinggakan untuk melepaskan hajat pun setiap seorang rakyat dikenakan cukai yang disebut sebagai cukai pelepasan.Semenjak itu rakyat pun terpaksa berjimat cermat sehingga untuk melepaskan hajatpun hanya mampu dilakukan sekali sehari.

Laporan audit mendedahkan lagi kepincangan dalam pentadbiran negeri Indera Kayangan......tapi apa maknanya????. Sipelaku bukan kene tindakan pun...menghabihkan boras jer laporan tu.Pihak yang cemburu dengan kekayaan Datok Patinggi dan juak-juaknya telah menambahkan lagi sakit hati rakyat jelata dengan menyebarkan khabar angin yang entah betul entah tidak kononnya permaisuri Datok Patinggi seorang yang amat gemar berbelanja dan menghabiskan dana kekayaan negara.Diberitakan orang bahawasanya jika dia pergi berbelanja habis satu pasraya dibelinya dan pernah satu ketika seorang jurujual minyak wangi pun habis disapunya. Sijurujual dikhabarkan amat hensem orangnya dan ketampanannya kurang sedikit sahaja dari ketampanan Nabi Allah Yusof.

Rakyat Indera Kayangan telah diajak merubah gaya hidup........dan diajak makan magi sahaja .........besar punya.Alkisah selepas lebih 50 tahun dibelenggu dengan keadaan kepimpinan ala demokrasi terpimpin itu kini rakyat telah bersedia untuk merubah kemimpinan negara pula.Itulah ikrar yang disematkan didalam sanubari setiap rakyat jelata Indera Kayangan.

No comments: