Thursday, October 29, 2009

Syukur ke Hadrat Ilahi

Ye penting tu kiter memang kene sentiasa bersyukur sebabnya baik dan buruk yang berlaku hari ini mesti ader natijah disebaliknya. Tadi dalam kul 11 aku gi kat kedai Tenaga nak bayarlah advance co. aku kat TNB alamak banyak benar songehnya.Menyampah tapi aku cuba coolkan fikiran...tenang-tenang.Dorang nak aku buat surat pulaklah.

Geram punye pasal aku pun drive kereta gi Bangsar kat Taman Bertuah hehehe Lucky Gardenlah pegi bank-inkan duit keter adik aku then pegi kedai mamak Mahbub pekena roti canai dan teh tarik. Tulah pasal aku cakap bender yang tak baik pun ader gak baguihnya sekurang-kurangnya dapat gak aku pekena roti canai hehehe.

Balik jer aku pun mengarang surat bayar advance tu.Tu cuma satu contoh jer walaupun bender yang kecil sebesar kuman pun akan tetap dihisab. Kalau lihat pada kehidupan sehari memang banyak ranjau dan liku yang kene kiter tempuhi.Cuma rasa kesyukuran yang tak berbelah bagi atas nikmat Allah jer yang akan menjadikan jiwa kiter tenang setenang air dilaut.

Tazkirah yang aku sempat dengar pagi tadi masa drive ke pejabat dari HM Tuah berkenaan permasalah seorang pelajar dalam membahagikan masa antara pelajaran dan kerja rumah. Nasihat HM Tuah agar pelajaran dijadikan mesti dan kerja rumah sebagai hobi. Jadi kalau rasa penat study buatlah kerja rumah plak....begitu juga sebaliknya. Dengan cara ini kita akan sentiasa berfikiran positif dalam hidup ini dan jangan terlalu terikat dengan perkara remeh temeh yang sering membataskan pergerakan kita.

No comments: