Tuesday, October 27, 2009

Pak Samat

Termengah-mengah Pak Samad atau lebih dikenali sebagai Samad buncit mengayuh basikal ke kedai Limah Janda. Hajatnya hanya satu membeli beras sekampit,ikan kering, bawang,kentang dan tepung gandum. Itulah rutin mingguannya sejak 10 tahun yang lalu sejak menikahi Minah Jongang. Tanpa membawa sekupang pun transaksi tersebut tak penah gagal dibuatnya dan Limah Janda memang sangat mengenali Pak Samad dan walaupun hanya buku 555 sahaja yang dibawanya tak penah pun Limah janda menyekat jual beli tersebut.

Yelah hujung bulan, lepas dapat gaji Pak Samad pasti akan menjelaskan bayaran penuh. Begitulah sikap Pak Samad walaupun sekolah takat darjah 6 sekolah Melayu tapi kira-kira takat seratus dua tu memang congak jer pun dah dapat jawapan tak macam Limah Janda terkial-kial menekan butang kalkulator.

Tapi hari ni Pak Samad sedikit kecewa sebaik sahaja diberitahu oleh Limah janda yang kerajaan telah membuat pengumuman mulai tahun ini pengguna buku 555 akan dikenakan cukai perkhidmatan 50 sen.Buku 555 Pak Samad bukan dikedai Limah janda je ader tapi jugak kalau dier nak melepak kat Warung Din Berambu pun guna buku 555. Dengan pengumuman ni bermakna dier kene bayar cukai sebanyak 1 ringgit sedangkan gaji sebagai petani tak sampai pun 100 ringgit. Tu pun belum tentu lagi kot kot hasil buahnya tak menjadi tahun ni.

"Aisemen, sumer nak kene cukai kalau aku banyak duit takkan aku pakai buku 555" kata Pak Samad sedikit menjerit. Sempat pulak dijawab oleh Limah Janda " ni sumer sebab kerajaan nak galakkan perbelanjaan berhemah".

No comments:

There was an error in this gadget