Monday, October 26, 2009

Taktil

Hari sabtu lepas sempat tengok satu rancangan kat NTV7 "Siasat Mandarin". Rancangan tu ulas pasal laluan taktil....aku rasa ramai gak yg macam aku tak tau amenderlah laluan taktil tu.Laluan ni dibina utk kemudahan orang cacat penglihatan/buta.Dorang ni akan berpandukan laluan ni nak pegi kememana. Barulah aku sedar laluan ni ader kat memana terutamanya kat laluan utama tapi aku pasti kat jalan kampung memang takdelah bender ni. Dan baru aku tau kalau yang bulat2 tu tandanya berhenti dan laluan lurus maknanya jalanlah.

Isu yang diutarakan kali ni pasal pembinaan laluan ni yang tak memenuhi standard ISO so lebih kurang macam melepaskan batuk ditanggalah.Janji ader dari takde lansung kan?.Pengacara tu siap pegi jumpa pegawai DBKL nak dapatkan penjelasan naper walaupun laluan ni tak memenuhi spec masih dapat kelulusan. Jawapan oleh DBKL memang tak masuk akal........."kontraktor kiter masih dalam proses pembelajaran dan sering melakukan kesilapan". Hehehe memang lawak jawapan tu kalau tak ikut spec naperlah korang gi luluskan.Pada pandangan aku bukan kontraktor tu yg masih dalam proses pembelajaran tapi pihak DBKL sebab tu tak sedar kalau kene kong ngan kontraktor..........pehtu dorang ni turun padang ke cek projek tu atau sekadar pantau dari pejabat jer.

Patutlah baru2 ni Shaziman keluarkan arahan agar pegawai2 yang telibat dengan sesuatu projek tu jangan main pantau dari opis jer.Jugak diberitakan kat LRT rupanya banyak org buta yang dah jatuh kat laluan keretapi tu sebab laluan taktil yang dibina tak dapat dikesan oleh org buta.Nasib baiklah masa tu keretapi tak lalu lagi. Cian pakcik tu siap saman pihak LRT tapi sampai lani pun tak dengar citer.

2 comments:

Zura said...

cian kan org tua tue

AmirMuqri said...

taklah cian lagi kat garisan tu asik kene ketuk je ngan tongkat org buta hehehe

There was an error in this gadget